Aby nám zbraň dobře sloužila a dlouho vydržela, je potřeba ji poskytnout určitou péči. Za to se nám odvděčí spolehlivostí.
HLAVEŇJiž na počátku jsem si povšiml, že zbraň nemá vždy stejné uskupení zásahů, někdy bylo větší a občas nějaká rána zbloudila. Vzhledem k tomu, že jsem si při záběhu psal poznámky, měl jsem možnost vypozorovat souvislost mezi čistou a špinavou hlavní. Pokud jsem po střelbě nevytřel hlaveň, tak se při dalších střelbách zhoršila přesnost zbraně. Z toho vyplívá, že nejčastější údržbou bude péče o hlaveň. Vzhledem k tomu, že komora je opatřena HopUp gumou, které zrovna nesvědčí zbrojní oleje, obzvláště obsahující rozpouštědla bude nejvhodnějším olejem silikonový olej, který je k Hop Up gumě šetrný. K čištění hlavně budeme potřebovat vytěrák, nejlépe mosazný nebo hliníkový, případně potažený bužírkou (abychom zamezili poškození ústí hlavně) s kartáčkem pro hrubé čištění, nástavcem pro hadřík, či nástavcem pro plstěné kotoučky a lacetku 6 mm (.22), líh či speciální čistící prostředek. Na mosazné či bronzové hlavně k vyleštění naředěnou zubní pastu nebo speciální přípravek, silikonový olej. Je také vhodné nechat si zhotovit zarážku, jež zamezí hlubšímu zasunutí vytěráku do hlavně a díky tomu případnému poškozeni HopUp gumy, pokud nemáme tuto možnost, označíme si hloubku zasunutí na vytěráku značkou nebo namotáme požadované množství samolepící pásky tak, že zamezíme hlubšímu zasunutí vytěráku do hlavně. Hlaveň čistím od ústí, neboť častější rozebírání HopUp komory může vést k poškození závitů a pokaždé neusadíme hlaveň s gumou do stejné polohy. Tudíž zbraň může mít odchylky v přesností a nové nastřelování a seřizování zbraně není zrovna potěšující skutečností a díky tomu roste spotřeba střeliva a plynu. Vytírání zbraně přes HopUp gumu může vést k jejímu poškození (hopovací výstupek) a v případě dražších gum (25 USD a více) jejich poškození může být pro mnohé i citelnou finanční ztrátou, obzvláště pokud nemáme náhradní gumu k dispozici. Životnost gumy, pokud je o ní pečováno a není poškozena údržbou jde řádově do desítek tisíc ran a může končit s životností zbraně. Je potřeba si také uvědomit, že po záběhu si guma sedne a nelze ji použít s pravděpodobností již do jiné zbraně, neboť se přizpůsobí poloze a velikosti nabíjecí trysky. U každé zbraně jsou drobné odchylky a pak nemusí řádně těsnit a plnit tak svou funkci.
Údržbu hlavně můžeme rozdělit na velkou a malou. Velkou údržbu lze provádět řádově po několika měsících, malou pak po každých střelbách.
Příklad návodu čištění od japonského výrobce. Zhotovení zarážky pomocí izolepy.VELKÁ ÚDRŽBA ZBRANĚCo budeme potřebovat:
Vytěrák
Kartáček
Filcové kotoučky nebo nástavec pro hadrový vytěrák
Lacetku
Uchošťouchy
Silikonový olej
Líh
Speciální čistící a leštící tekutina na mosazné a bronzové hlavně. Případně zubní pasta pro vyleštění povrchu.
Imbusy
Šroubováky
Sejmutí závěru. Sejmutý závěr. Výhodnou pomůckou je stojánek na zbraň, chrání zbraň před poškozením.
Rozebraný závěr, pomůcky k čištění hlavně.
Čištění hlavně.
Znečištěný filc.
Čištění Hop Up gumy.
Čištění samostatné vnitřní hlavně.
Na obrázku si můžete povšimnou vyčištěné a zoxidované části hlavně, na čištění byl použit přípravek od Elektroluxu čistič a konzervant na nerezové povrchy.Otření a nakonzervování vnější hlavně.
Kontrola Hop Up gumy, zda je správně nastavena.
Údržba hlavněJednou za čas, řádově v měsících provádím velkou údržbu hlavně. Nejprve sejmu ze zbraně závěr. Ze závěru vyjmu vnější hlaveň s vnitřní hlavní. V prvním kroku použiji kartáček, pokud jsou v hlavni velké nečistoty (většinou to způsobuje nekvalitní střelivo, s kvalitním střelivem bude hlaveň v podstatě čistá), pokud nevidím velké nečistoty použiji filcové kotoučky nebo tkaninu namočenou v lihu či zakoupenou speciální tekutinu. Vytěrákem vytřu hlaveň od ústí. Tuto činnost provádím tak dlouho (měním filcové kotoučky nebo hadříky), než zůstanou hadříky nebo filcové kotoučky čisté. Po té nanesu na hadřík nebo filcový kotouček několik kapek silikonového oleje a vytřu jím hlaveň. Nakonec vyměním hadřík za čistý a suchý a vytřu hlaveň do sucha. Uchošťouchem očistím HopUp gumu zevnitř do sucha od zbytků oleje případně očistím lihem. Tím je údržba hotová.
Mosaznou nebo bronzovou hlaveň můžeme přeleštit. Pokud budeme chtít leštit hlaveň pastou, pak doporučuji hlaveň vyjmout s Hop Up komory a Hop Up gumu sejmout, teprve pak použít leštící pastu. Na filcový kotouček či hadřík nanesu speciální leštící tekutinu nebo případně zubní pastu a několika tahy přeleštím vnitřek hlavně, dostanu zpět zrcadlový vzhled povrchu. Pak hlaveň propláchnu, osuším a vytřu navlhčeným hadříkem nebo filcovým kotoučkem v silikonovém oleji a na závěr vytřu do sucha. Na hlaveň instaluji opět Hop Up gumu a celé složím. Dávám pozor, aby hopovací výstupek byl kolmo na svislou osu komory, provádím shlédnutím. Hop nastavím přibližně na původní hodnotu, pak doštelujeme.
Pokud si budeme chtít prohlednout hlaveň zevnitř, jak je znečištěná nebo naopak vyčištěná, poslouží nám dobře například diodová svítilna, protilehlý konec prosvítíme a máme možnost krásně vidět vnitřní povrch hlavně. Pro podrobnější prozkoumání povrch lze použít lupu.
Očištění závěru kartáčkem od hrubých nečistot.
Očištění závěru od oleje.
Otření závěru od nečistot hadříkem.
Očištění zbraně od nečistot.
Očištění hrubých nečistot z drážek.
Odstranění mastnoty z vodících drážek.
Trysku stáhneme do zadní polohy a odhalíme píst.
Kápneme kapku silikonového oleje.
Několikrát pístem zahýbáme.
Dáme několik kapek oleje do drážek závěru.
To same provedeme i u vodících drážek rámu. Zbraň zpět složíme.
Údržba závěruZávěr sejmu ze zbraně. Vyjmu hlaveň. V této fázi čistím hlaveň viz. výše. Závěr pomocí hadříku případně uchošťouchu otřu dosucha. Nabíjecí trysku vysunu do maxima a na těsnící kroužek kápnu kapičku silikonového oleje, ten nechám vyvzlínat po obvodu. Moc oleje způsobí zanesení hlavně olejem a následně nepřesnou střelbu! Poté několikrát tryskou pohnu v celém rozsahu. Tím je za námi péče o trysku. Do vodících drážek kápnu několik kapek oleje a nechám je rozlít po drážkách (v případě plastových závěrů silikonový, v případě ALU olej na zbraně). Mezitím očistím rám do sucha a několik kapek kápnu a rozetřu po styčných plochách závěru (opět použiji olej podle závěru). Vnější hlaveň potřu navlhčeným hadříkem v oleji (silikonový pro plastový závěr, pro ALU olej na zbraně). Lehce zvlhčím i vratnou pružinu s osou vratné pružiny. Zbraň opět složím. Vše musí jít bez jakéhokoliv drhnutí. Plynovky je potřeba řádně mazat, aby spolehlivě fungovali. Při nevhodně údržbě může dojít k přibrždění závěru a zbraň může pracovat nespolehlivě! Nevhodné mazadla, nedostatečně namazané kluzné plochy, to jsou nejčastější závady. Zinkové a hliníkové součástky se mají tendenci zadírat, když nejsou dostatečně mazány. Do vodících drážek závěru jsou nevhodné jakékoliv vazelíny, přibržďují závěr! To může způsobovat závady při střelbě!
V případě že používám zbraň v prašném prostředí, pak jsem nucen tento úkon provést po střelbách, aby nečistoty spolu z olejem nezpůsobili nežádoucí opotřebení materiálu a tím zvětšení vůlí. Olej smíchaný s prachem působí jako brusná pasta na funkční plochy závěru a rámu.
Přidám ještě jeden tip od kolegy ze zahraničního fora co staví zbraně pro CQB. Nejprve si připravíme mazací směs. Budeme potřebovat řídký olej a grafitový prášek. Smícháme olej s grafitovým práškem na hustou kaši. Tu naneseme na pohyblivé plochy závěru a rámu. Zbraň složíme. Musíme si dávat pozor na to, ať neznečistíme okolí a sebe od grafitu. Závěrem pohybujeme 10-20 minut. Mezitím otíráme zbytek směsi. Po 10 – 20 minutách zbraň rozebereme. Plochy očistíme do sucha od směsi. Grafit zaplní spolu s olejem drobné póry v materiálu. Pak lze zbraň používat po dlouhou dobu (řádově XX měsíců) bez údržby, stačí pouze otřít do sucha a zbavit prachu. Mazaní zajišťuje grafitová vrstva.
Po každých střelbách otřeme zbraň od drobných nečistot a zbavíme případného prachu, jež na zbrani ulpěl. Očištění hrubých nečistot.
Očištění rámu a protidesky od nečistot.
Nanesení vazelíny pomocí injekční stříkačky.
Mažeme všechny pohyblivé části.
Vazelínou nešetříme.
Sestavená protideska.
Nanesení vazelíny na kohout.
Sestavený spoušťový mmechanizmus před přiklopením protidesky s aretací Valve Knocker.
Namažeme i spoušťovou páku z obou stran včetně disconectoru. Zbraň sestavíme.
Mazání táhla spouště.
Údržba spoušťového mechanizmuK údržbě spoušťového mechanizmu přistupuji při zakoupení nové zbraně nebo při její stavbě. Pro hladký chod je vhodné používat dostatečně řídkou vazelínu určenou pro spoušťové ústrojí nebo si ji případně namíchat z vazelíny a oleje. Je potřeba si uvědomit, že pokud dojde k zalepení některých součástek, v případě 1911 nebo 2011 disconnectoru, tak zbraň nebude spolehlivě pracovat. Vazelínu nanesu na všechny osičky a pohyblivé a styčné plochy (knocker valve, spoušťová páka, kohout atd.) ve větším množství, moc nešetřím. Při menším množství to mnohdy drhlo. Disconnector a plochu, po které se pohybuje, promažu malým množstvím oleje. Nepatrné množství silikonového oleje nanesu na na vnější část táhla spouště. Promažu několika kapkami taky pružinu v domečku. Zbraň složím.
Vyjmutí kolíku.
Sejmutí nárazníku zásobníku.
Dno zásobníku, zleva doprava: zarážka tlačného pera podavače a aretace nárazníku, napouštěcí ventil, šroub demontážní.
Nasazené těsnění.
Nanesení vazelíny stěrkou.
Nanesená vazelína.
Demontovaný zásobník.
Instalace Gas Route.
Instalace ústí zásobníku (Lip).
Zásobník před závěrečnou montáží.
Obrázek plnícího ventilu: červená šipečka - plnící tryska ; zelená šipečka - plnící výstupní otvor do zásobníku; modrá šipečka - odvzdušňovací otvor.
ÚDRŽBA ZÁSOBNÍKUNa závěr jsem si ponechal údržbu zásobníku. Tu provádím při zakoupení, když provádím upgrade zásobníku a pak v případě závady. K velké údržbě bude zapotřebí speciální klíč pro povolení dávkovacího ventilu a plnícího ventilu. Dále budeme potřebovat šroubovák, hadřík, silikonový olej, případně silikonovou vazelínu. Nejprve sejmeme plastovou botku zásobníku - nárazník, jež chrání dno zásobníku, plnící ventil a samotný zásobník před poškozením při pádu na zem. Použijeme k tomu šroubovák nebo jiný vhodný nástroj. Stlačíme čep pomocí šroubováku a plastové dno – nárazník vysuneme ve směru střelby. Po sejmutí dna můžeme vyšroubovat plnící ventil. Po té můžeme uvolnit kovové dno zásobníku, povolíme šroub a dno vysuneme. Zároveň získáme přístup k podavači kuliček, pružině a čepu, jenž jistí plastové dno – nárazník. Z druhé strany pomocí speciálního klíče vyjmeme dávkovací ventil. Těsnící gumičky očistíme a napustíme silikonovým olejem. Můžeme je nechat takto přes noc pokud nespěcháme. Tím je zregenerujeme. Po té je otřeme do sucha.
Zásobník můžeme očistit vlažnou vodou a nechat oschnout. Nasadíme velkou těsnící gumičku kolem kovového dna, osobně ještě nanesu po obvodu silikonovou vazelínu, a zasuneme do zásobníku na své místo. Před tím ještě zasunu na své místo podavač, pružinu a čep. Šroubem přišroubujeme dno k zásobníku.
TIP: Mnohdy u naladěných zbraní vzniká problém s rychlostí podávání střel, proto je vhodné pružinu podavače střel natáhnout o nějaký kousek více, pak má větší přítlačnou sílu a zásobník plní svou funkci spolehlivě.Dávkovací ventil zbavím přebytečného oleje, po obvodu závitu a těsnící gumičky nanesu vazelínu a zašroubuji ho zpět do zásobníku. Většina plnících ventilů má možnost rozebraní na podsestavy, viz. obrázek. V případě některých výrobců může být spojení slisované, bez závitu, pak nejde plnící ventil rozebrat. V případě některých výrobců bude také chybět odvzdušňovací otvor, modře označený. Tudíž zásobník může jít hůře naplnit. Těžko se také potom odhaduje, zda už je zásobník plný.
Plnící ventil, pokud to umožňuje rozeberu, těsnění opět zvlhčím silikonem. Plnící trysku zkontroluji, případně pročistím, pokud je zanesená. Následně ji složím, těsnící gumičku opět potřu tenkou vrstvou vazelíny a instaluji zpět do zásobníku.
Horní plochu Gas Route udržuji suchou nemastnou po každých střelbách, aby byla zajištěna správná funkce - Střelby, Blowbecku a Nabíjení. Taktéž i hrdlo nabíjecí trysky nechť je suché. Předčasné odpojení trysky způsobuje pomalejší pohyb závěru, nemusí dojet do koncové polohy a vzniká větší spotřeba plynu. Může docházet i k nenabití kuličky do hlavně !!!
Tím je údržba hotova.
TIP: může se stát, že zásobník bude unikat, místo uníku zjistím ponořením do vody. Pak můžu řešit případnou opravu. V dalším případě nejde zásobník naplnit nebo jen částečně. Doporučuji vyjmout plnící ventil a řádně ho profouknout.MALÁ ÚDRŽBA ZBRANĚCo budeme potřebovat:
Vytěrák
Lacetku
K tomuto úkonu postačuje lacetka. Zbraň nerozebírám. Po střelbách vytřu několika tahy hlaveň od ústí pouze suchou čistou lacetkou. Tím je údržba hlavně u konce. Při příštích střelbách se nám zbraň odvděčí potřebnou přesností. Pokud je lacetka po čase znečištěná, vyperu ji v mýdlové vodě.
PS: Rychlá údržba zbraně po střelbách spočívá v kontrole plnící trysky zásobníku, pokud zásobník padá na zem nebo je nošen v prašném prostředí, případně odstraním povrchové nečistoty. Udržuji suchou nemastnou Gas Route. Na zbraní udržuji suché nemastné hrdlo nabíjecí trysky a čistou hlaveň, jednou za čas mohu očisti Hop Up gumu. Mohu pár kapkami promazat vodící drážky závěru.
Plnění zásobníku dnem vzhůru.
Zleva doprava: Predator 134a, cena 390,- Kč za láhev; ostatní plyny jsou Gren Gasy - cenové rozpětí mezi 178,- až 208,- Kč za láhev.
PLNĚNÍ ZÁSOBNÍKUZásobník plníme vždy dnem vzhůru, protože se plyn v lahvi nachází v kaplaném stavu. Ve stejném stavu je naplněn i do zásobníku. Plnění začneme přiložením plnícího hrdla láhve na plnící trysku plnícího ventilu a zatlačíme. Dojde k otevření ventilu a plyn začne téci do lahve, odpařený plyn uniká odvzdušnovacím otvorem ven ze zásobníku (modrá šipečka - je slyšet syčení unikajícího plynu) a uvolňuje se místo pro zkapalněný plyn. Když je zásobník plný, začne unikat odvzdušňovacím otvorem kapalný plyn, provazí ho změna syčení na prskot. Tím je zásobník plný. Zásobník plníme pokud možno chladný. Po naplnění ho můžeme pro poskytnutí lepšího výkonu zahřát na teplotu těla, poslouží k tomu třeba ruce.
V případě plynu od ABBEY PREDATOR 134a je váha náplně v zásobníku 16 g, další 2 g plynu jsou ztráta při plnění. Lahev má obsah celkem 540 g z toho využitelné množství plynu je 440 g plynu. 16 g plynu je schopno poskytnout 60 - 120 výstřelů, dle nastavení zbraně. V případě dobře odladěné zbraně je tento plyn schopen pohánět i celokovové pistole. Hi Capa od Tokyo Marui je schopna s tímto plynem podat výkon kolem 75 m/s a na jednu láhev máme k dispozici kolem cca 2400 ran. Tento plyn je určen hlavně pro Japonské zbraně, kde výkonější Green Gas může vést k poškození zbraně! Cena plynu 390,- Kč.
V případě plynu od ASG Ultrair je váha náplně v zásobníku TM HiCapy 6 g, plnění je téměř bezeztrátové. Láhev má obsah celkem cca 352 g z toho využitelné množství je 250 g plynu. 6 g plynu je schopno poskytnout 30 - 90 výstřelů, dle nastavení zbraně. Tento plyn je primárně určen pro celokovové a upgradované zbraně. Hi capa od Tokyo Marui je schopna s tímto plynem podat výkon kolem 100 m/s a na jednu láhev máme k dispozici kolem cca 2000 ran. Ale dlouhodobé používaní na neupgradované japonské zbrani může vést k poškození zbraně! Cena za láhev je cca 185,- Kč.